Volkswagen Poznań, Miasto Poznań oraz Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu nawiązują strategiczną współpracę.
Cel: zrównoważona logistyka miejska.
Volkswagen Poznań, Miasto Poznań oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Logistyki i Magazynowania podpisały dzisiaj list intencyjny, zgodnie z którym strony wyrażają chęć współpracy i wypracowania propozycji innowacyjnych rozwiązań z zakresu logistyki miejskiej dla miasta Poznania. Jens Ocksen, Prezes Zarządu Volkswagen Poznań mówi: „Jak będzie wyglądał Poznań za 20 lat? Czym, w jaki sposób i dokąd transportowane będą towary w przyszłości? Na te pytania każda ze stron do tej pory szukała odpowiedzi samodzielnie. Od dzisiaj, dzięki nawiązanej współpracy biznesu, nauki i miasta, rozwiązań dla zrównoważonej mobilności szukać będziemy wspólnie. Jedno jest pewne: w przyszłości ma być ciszej, szybciej i bardziej ekologicznie.”
Uroczyste podpisanie listu intencyjnego towarzyszy obchodom 40-lecia partnerskiej współpracy miast Poznania i Hanoweru. Marcin Baszyński, Kierownik Działu Logistyki oraz koordynator inicjatywy strategicznej Logistyka Miejska w Volkswagen Poznań podkreśla: „Nieprzypadkowo to właśnie dzisiaj, w dniu obchodów 40-lecia partnerstwa naszych regionów, nadajemy naszej współpracy formalny charakter. To właśnie rozwiązania z zakresu logistyki miejskiej realizowane z sukcesem w Hanowerze wraz z zakładem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze, stały się impulsem do podjęcia podobnej inicjatywy w naszym regionie. Jednym z kluczowych wyzwań zrównoważonego transportu w miastach przyszłości jest zapewnienie rozwiązań tzw. ostatniej mili.”
Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania: „Dobra organizacja ruchu towarowego w mieście to zadanie równie istotne, jak zapewnienie mobilności mieszkańców. Chcemy, by zarówno transport indywidualny jak i towarowy w Poznaniu był sprawny i generował jak najmniej hałasu, spalin oraz innych uciążliwości. A to wymaga podejmowania innowacyjnych działań, szczególnie w zakresie rozwoju elektromobilności. Cieszę się, że możemy to robić wspólnie z doświadczonymi partnerami oraz w oparciu o najlepsze praktyki takich miast jak Hanower, z którym łączy nas 40 lat owocnej współpracy.”
Dr hab. Arkadiusz Kawa, Dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania: „Miasta w sytuacji coraz większego zatłoczenia muszą zapewnić nie tylko mobilność mieszkańców, ale także dystrybucję towarów. Wzrost sprzedaży internetowej powoduje coraz większy przepływ ładunków. Każde zamówienie towaru oznacza dostawę do indywidualnego klienta. „Ostatnia mila” generuje nie tylko bardzo duże koszty (nawet 40% kosztów logistycznych), ale również wpływa negatywnie na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców. Potrzebne są więc rozwiązania infrastrukturalne i zastosowanie nowoczesnych technologii, które ograniczą te problemy. Wierzymy w to, że wspólnie z naszymi Partnerami – Miastem Poznań i Volkswagen Poznań, stworzymy lepsze warunki do funkcjonowania naszego miasta w przyszłości."
Volkswagen Poznań wraz z Volkswagen Group Polska od lat podejmuje działania i inwestuje w rozwój nowoczesnej mobilności. W tym roku testy elektrycznego modelu Volkswagen e‑Crafter przeprowadziła w Poznaniu sieć sklepów Żabka. Model ten produkowany jest w fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni we współpracy z zakładem w Hanowerze.
Jednocześnie wszystkie zakłady Volkswagen Poznań, w których poza modelem Volkswagen Crafter powstają także modele Volkswagen Caddy oraz Volkswagen Transporter, zasilane są od 2018 roku w 100% energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Warunkiem rozwoju elektromobilności w Polsce jest zapewnienie niezbędnej infrastruktury miejskiej. Również na tym polu Grupa Volkswagen inwestuje w rozwój sieci do ładowania pojazdów elektrycznych. W Polsce, do końca przyszłego roku uruchomionych zostanie 400 publicznie dostępnych punktów ładowania przy salonach marek należących do Grupy Volkswagen. 70 z nich już jest dostępnych. Według „Licznika elektromobilności” uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2019 r. w Polsce funkcjonowało 888 ogólnodostępnych stacji ładowania, przekładających się na 1611 punktów. Inwestycja Grupy Volkswagen, będzie zatem stanowiła bardzo istotny wkład w rozbudowę publicznej infrastruktury.