Projekt „Misja Zerowa Emisja” – e‑Crafter w logistyce miejskiej
W ramach programu pilotażowego „Misja Zerowa Emisja” Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) badało, czy transport w miastach może być przyjazny środowisku i efektywny ekonomicznie. Analizowano nie tylko emisję CO2, ale również całkowite koszty posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego. Przez 7 tygodnia firma NO LIMIT testowała w Warszawie e-Craftera i jego konwencjonalnego odpowiednika, realizując dostawy dla firmy IKEA i H&M.
Jednym z celów marki Volkswagen Samochody Dostawcze jest współtworzenie kierunków nowoczesnej logistyki miejskiej. Koncentrujemy się na przyszłych obszarach mobilności. Mając na uwadze kwestie środowiskowe i nowe potrzeby klientów uzupełniamy gamę modelową o kolejne pojazdy elektryczne. Pierwszym elektrycznym samochodem dostawczym w ofercie jest e‑Crafter, którego już można spotkać na drogach.Patryk GrzeczkaDyrektor marketingu Volkswagen Samochody Dostawcze
W Warszawie rocznie przewozi się ponad miliard ton różnego rodzaju ładunków. Kurierzy, dostawcy i przewoźnicy, w samym tylko Śródmieściu wykonują dziennie ponad 20 tysięcy operacji załadunku i rozładunku. Wpływa to na jakość powietrza w mieście, w którym ponad 60 proc. zanieczyszczeń powoduje transport drogowy.
Celem projektu „Misja Zerowa Emisja” jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego. W tym celu, na ulice Warszawy wyjechały dwa pojazdy: elektryczny e‑Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, Crafter z silnikiem Diesla.Łukasz WitkowskiPSPA
Wyniki projektu są dla nas bardzo pozytywne. Każdy z samochodów przejechał ponad 1700 km, realizując w trakcie całego testu ponad 1000 dostaw o łącznej masie 46 ton. Badanie potwierdziło, że elektryczny Crafter idealnie sprawdza się w codziennych zadaniach firm logistycznych, a zasięg jest wystarczający do realizacji miejskich zleceń. Szczególnie zadowoleni jesteśmy z wyników TCO, które jasno pokazują, że już po czterech latach eksploatowania pojazdu elektrycznego przy skorzystaniu ze wsparcia zakupu ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, całkowite koszty użytkowania są niższe od kosztów tradycyjnego pojazdu spalinowego.Patryk GrzeczkaDyrektor marketingu Volkswagen Samochody Dostawcze
W ramach badania analizie poddano wiele parametrów eksploatacyjnych obu Crafterów, w tym m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnią prędkość, profil przyśpieszeń, liczbę tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Zakładając ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypadło około 25 tysięcy pomiarów każdego dnia.
Analiza realizowana była według określonych 4 scenariuszy, które różniły się od siebie ilością przejechanych kilometrów i dopłatą do samochodu elektrycznego.