Zanim nadjechała California, była Westfalia
Duża rodzina kamperów marki Volkswagen Samochody Dostawcze nie powstałaby i nie stałaby się wręcz kultową serią, gdyby nie bliska współpraca marki z niezależną firmą tworzącą kempingowe zabudowy Volkswagenów Transporterów począwszy od serii T1, aż po pierwsze Californie serii T3. Tworząca te zabudowy firma Westfalia, już wtedy, na początku lat ’50 XX w., była znanym, rodzinnym przedsiębiorstwem z ponad stuletnią tradycją, mogącym poszczycić się produkcją m.in. samochodowych przyczepek jednoosiowych, a później również całej serii doskonale znanych przyczep kempingowych.
Historię powstania pierwszej zabudowy kempingowej Westfalia można przyrównać nieco do genezy powstania samego Volkswagena Transportera w roku 1949. O ile w jego przypadku zaczęło się od prostego wózka zbudowanego na bazie Garbusa na potrzeby kontrolowanej przez brytyjską armię fabryki Volkswagena w Wolfsburgu, o tyle początek kamperom marki Volkswagen Samochody Dostawcze dało zamówienie złożone w roku 1951 przez stacjonującego tam oficera Brytyjskich Sił Zbrojnych. Poprosił on o przerobienie własnego Volkswagena T1 na „dom na kołach”, w którym mógłby nie tylko nocować w czasie podróży, ale także w nim pracować.
W ślad za pierwszą, prostą zabudową dla brytyjskiego wojskowego, Westfalia dostrzegła potencjał drzemiący w modelu T1 i przygotowała specjalnie dla Volkswagena koncepcję samochodu, który mógł stać się domem na kółkach. Stworzony przez firmę Camping Box nie był jeszcze kamperem w pełnym tego słowa znaczeniu, ale raczej wielofunkcyjną szafą, którą można było zainstalować w Transporterze, ale też – w razie potrzeby przenocowania gości – przenieść do domu, by wykorzystać ją jako dodatkowy mebel! W skład zestawu wchodziły dwie kanapy z centralnie umieszczonym stolikiem i dwupalnikowa kuchenka gazowa. Wśród opcji Westfalia oferowała też dodatkowe akcesoria, takie jak markiza, dodatkowe szafki i bagażnik dachowy.
Kolejnym krokiem był zaprezentowany w roku 1958 kompletny samochód kempingowy, który w porozumieniu z Volkswagenem oferowano już bezpośrednio u dealerów marki. Sprzedawany był jako wersja S023 (od niemieckiego Sonderausführungen, czyli zabudowa specjalna). Znakiem rozpoznawczym tego poszukiwanego wśród współczesnych fanów marki modelu jest podnoszona klapa w dachu. Następne lata przynosiły kolejne, coraz doskonalsze i coraz bardziej uniwersalne wersje zabudów kempingowych Westfalia bazujące kolejno na Transporterach T1, T2 i T3. Wersje te różniły się aranżacją wnętrza, wyposażeniem i dodawanymi z biegiem lat udogodnieniami.
Owocna współpraca Westfalii z Volkswagenem trwała niemal 40 lat. Ostatnim opracowanym wspólnie przez Westfalię i Volkswagen Samochody Dostawcze kamperem była bazująca na T3…. California. To od niej wzięły nazwę wszystkie kolejne kampervany marki, w tym zaprezentowana w tym roku, bazująca na modelu Multivan, Nowa California.