Westfalia

Zanim nadjechała California, była Westfalia

01.10.2024

Duża rodzina kamperów marki Volkswagen Samochody Dostawcze nie powstałaby i nie stałaby się wręcz kultową serią, gdyby nie bliska współpraca marki z niezależną firmą tworzącą kempingowe zabudowy Volkswagenów Transporterów począwszy od serii T1, aż po pierwsze Californie serii T3. Tworząca te zabudowy firma Westfalia, już wtedy, na początku lat ’50 XX w., była znanym, rodzinnym przedsiębiorstwem z ponad stuletnią tradycją, mogącym poszczycić się produkcją m.in. samochodowych przyczepek jednoosiowych, a później również całej serii doskonale znanych przyczep kempingowych.

Historię powstania pierwszej zabudowy kempingowej Westfalia można przyrównać nieco do genezy powstania samego Volkswagena Transportera w roku 1949. O ile w jego przypadku zaczęło się od prostego wózka zbudowanego na bazie Garbusa na potrzeby kontrolowanej przez brytyjską armię fabryki Volkswagena w Wolfsburgu, o tyle początek kamperom marki Volkswagen Samochody Dostawcze dało zamówienie złożone w roku 1951 przez stacjonującego tam oficera Brytyjskich Sił Zbrojnych. Poprosił on o przerobienie własnego Volkswagena T1 na „dom na kołach”, w którym mógłby nie tylko nocować w czasie podróży, ale także w nim pracować.

W ślad za pierwszą, prostą zabudową dla brytyjskiego wojskowego, Westfalia dostrzegła potencjał drzemiący w modelu T1 i przygotowała specjalnie dla Volkswagena koncepcję samochodu, który mógł stać się domem na kółkach. Stworzony przez firmę Camping Box nie był jeszcze kamperem w pełnym tego słowa znaczeniu, ale raczej wielofunkcyjną szafą, którą można było zainstalować w Transporterze, ale też – w razie potrzeby przenocowania gości – przenieść do domu, by wykorzystać ją jako dodatkowy mebel! W skład zestawu wchodziły dwie kanapy z centralnie umieszczonym stolikiem i dwupalnikowa kuchenka gazowa. Wśród opcji Westfalia oferowała też dodatkowe akcesoria, takie jak markiza, dodatkowe szafki i bagażnik dachowy.

Kolejnym krokiem był zaprezentowany w roku 1958 kompletny samochód kempingowy, który w porozumieniu z Volkswagenem oferowano już bezpośrednio u dealerów marki. Sprzedawany był jako wersja S023 (od niemieckiego Sonderausführungen, czyli zabudowa specjalna). Znakiem rozpoznawczym tego poszukiwanego wśród współczesnych fanów marki modelu jest podnoszona klapa w dachu. Następne lata przynosiły kolejne, coraz doskonalsze i coraz bardziej uniwersalne wersje zabudów kempingowych Westfalia bazujące kolejno na Transporterach T1, T2 i T3. Wersje te różniły się aranżacją wnętrza, wyposażeniem i dodawanymi z biegiem lat udogodnieniami.

Owocna współpraca Westfalii z Volkswagenem trwała niemal 40 lat. Ostatnim opracowanym wspólnie przez Westfalię i Volkswagen Samochody Dostawcze kamperem była bazująca na T3…. California. To od niej wzięły nazwę wszystkie kolejne kampervany marki, w tym zaprezentowana w tym roku, bazująca na modelu Multivan, Nowa California.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).
*Warunki rabatowe na modele elektryczne marki Volkswagen Samochody Dostawcze: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/oferta-dla-samochodow-elektrycznych.html
5-letnia gwarancja na nowe samochody obowiązuje bez limitu kilometrów przez pierwsze dwa lata, następnie do momentu upływu łącznego okresu 5 lat od chwili rozpoczęcia biegu gwarancji lub przejechania łącznie 200 000 km w przypadku modelu Crafter lub 150 000 km w przypadku pozostałych modeli (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze).