Volkswagen T3 bardziej uniwersalny niż zwykły dostawczak
Aktualności

Volkswagen T3 bardziej uniwersalny niż zwykły dostawczak

Volkswagen Transporter T3, który swoją premierę miał 45 lat temu - wiosną 1979 roku, już od samego początku pomyślany był jako nie tylko samochód dostawczy, ale również jako auto bardziej uniwersalne, mogące przewozić również pasażerów. Założenia te zaczęto wdrażać w życie praktycznie od samego początku jego produkcji. Dlatego zaledwie cztery tygodnie od rozpoczęcia produkcji wersji dostawczej, z taśm produkcyjnych zaczęła zjeżdżać wersja osobowa. 2 maja 1979 w Hanowerze zaczęto wytwarzać wersje osobowe modelu – Kombi i Bus. Dziś mija dokładnie 45 lat od tego dnia.

Czym różnią się te wersje od podstawowego “blaszaka” i od siebie nawzajem? Przede wszystkim Kombi i Bus, jako wersje do przewozu osób są w całości przeszklone – zyskują boczne okna, a jednocześnie zarówno przednia, jak i tylna szyba są dużo większe w porównaniu do modelu T2. Jak podawał wówczas producent, o ponad 20%. To wydatnie wpłynęło na lepszą widoczność i zwiększyło bezpieczeństwo jazdy. Ponadto wersjami Kombi i Bus o wiele łatwiej się parkowało.

Wersja Kombi była modelem prostszym, zdolnym przewozić 8 osób w układzie 2+3+3 i za trzecim rzędem siedzeń dysponowała powierzchnią, w której można było umieścić jakiś ładunek lub bagaże. Ponadto fotele w drugim rzędzie były przymocowane do podłogi za pomocą łatwych w obsłudze szyn i mogły być szybko zdemontowane. Całościowa kanapa trzeciego rzędu miała składane oparcie, co również pomagało w aranżacji wnętrza samochodu. Zwiększało to wartość użytkową tej furgonetki, czyniąc ją przydatną do transportu zarówno osób jak i towarów. 8-miejscowe Kombi można było w kilka minut przearanżować w samochód dostawczy, a po komercyjnym wykorzystaniu w dni powszednie, w ciągu zaledwie kilku minut z powrotem przekształcić je w komfortowy minibus do rodzinnych i rekreacyjnych wypadów w weekendy.

Natomiast wersja Bus była lepiej wyposażonym mikrobusem do przewozu nawet 9 osób. Z czasem to właśnie wersja Bus wyewoluowała w dobrze znaną osobną linię modelową Caravelle. W wersji Bus zastosowano też nowy system wentylacji z dyszami powietrznymi w podsufitce, które mogły być indywidualnie sterowane przez pasażerów. Wydatnie wpływało to na komfort nawet dalekich podróży. Ponadto klienci zainteresowani wersją Bus mogli zamówić do niego dwukolorowe malowanie karoserii w aż siedmiu wersjach.

Osobowe wersje T3 – Kombi i Bus, były po klasycznej furgonetce pierwszymi z szerokiej gamy wersji modelowych T3, jaka prezentowana była w kolejnych latach jego produkcji. W ślad za nimi przyszły furgony z podwyższonym dachem, wersje z otwartą przestrzenią ładunkową z pojedynczą i podwójną kabiną, czy gama różnorodnych pojazdów specjalnych. Wybór dla klientów był bardzo szeroki. Kombi i Bus dały też początek późniejszym seriom bardziej luksusowych modeli Multivan, Caravelle i kamper California. Wszystkie one wychodziły bowiem z założenia wykorzystania przeszklonego Volkswagena T3. Zresztą marka Volkswagen Samochody Dostawcze nie kazała klientom długo czekać na te bardziej komfortowe wersje  - pierwsza z nich, bazująca ma busie wersja Caravelle, zadebiutowała na rynku już w roku 1981.