Historia Volkswagena T3: Syncro wjeżdża w teren!

Historia Volkswagena T3: Syncro wjeżdża w teren!

Volkswagen Transporter T3 świętuje w tym roku 45. urodziny. Na przestrzeni ponad 12 lat produkcji doczekał się różnych wersji: Multivan, Caravelle, California… ale jedną z najbardziej charakterystycznych i niepowtarzalnych była wersja z napędem 4x4 – T3 Syncro.

Syncro został wprowadzony na rynek w roku 1985. Był tak naprawdę pierwszym seryjnie produkowanym Transporterem z tego typu napędem, choć już dziesięć lat wcześniej Volkswagen Samochody Dostawcze przedstawił i testował jego poprzednika T2 przystosowanego do jazdy w terenie. Jednak T2 z napędem 4x4 do produkcji nie wszedł. Dopiero rozwój gamy wersji modelowych bazującej na T3 (wtedy pojawił się też m.in. Multivan) pozwolił na wdrożenie wersji terenowej, czyli właśnie Syncro. "Napęd na wszystkie koła, który wyznacza nowe standardy" - tak Transportera Syncro reklamował jego pierwszy katalog.

Wkrótce okazało się bowiem, że Syncro, produkowany w Austrii przez przedsiębiorstwo Steyr Puch, pozostawia wielu ówczesnych konkurentów w tyle. Austriacka firma miała bowiem wieloletnie doświadczenie w budowie pojazdów terenowych. W przeciwieństwie do pierwszych nieśmiałych kroków związanych z T2, nowy napęd na cztery koła podążał za nowoczesnym trendem. Technologia napędu była wygodna i ledwo zauważalna podczas codziennego użytkowania – napęd na cztery koła był stały, a nie załączany. W kolejnych latach wywarł trwałe wrażenie na globtroterach i scenie off-roadowej.

Pierwsze egzemplarze Syncro, w 1985, opuszczały fabrykę z benzynowymi silnikami 1,9 l o mocy 78 KM oraz turbodieslami 1,6 l o mocy 70 KM. Dla miłośników off-roadu z bardziej ekstremalnym zacięciem, Volkswagen Samochody Dostawcze i Steyer wyprodukowały dodatkowo legendarny już wariant Syncro z 16-calowymi kołami. Różnił się on od standardowego Syncro modyfikacjami układu jezdnego i nadwozia, większymi hamulcami i standardową blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Volkswagen Samochody Dostawcze, by pokazać całemu światu niezawodność i terenowe możliwości T3 Syncro, jeszcze w roku 1985 zorganizował wielką wyprawę Syncro dookoła świata. Austriacki duet kierowców Gerhard Plattner i Rudi Lins odwiedził wszystkie pięć kontynentów w zaledwie 51 dni i w fascynujący sposób pokazał, do czego zdolny jest Syncro.

Historia T3 Syncro zakończyła się w roku 1990, wraz wejściem na rynek następcy, Transportera T4. T4 był oczywiście również oferowany w wersji 4x4, również pod nazwą Syncro, lecz nie powtórzył już sukcesu swojego poprzednika. Dopiero generacja T5 z roku 2003, wyposażona już w inne rozwiązanie techniczne zapewniające dystrybucję mocy na obie osie – sprzęgło Haldex, odbudowała pozycję modelu. Od tego momentu każdy mikrobus marki Volkswagen Samochody Dostawcze z napędem na cztery koła nosił już jednak nazwę 4MOTION.