Historia Volkswagena T3: Syncro wjeżdża w teren!

Historia Volkswagena T3: Syncro wjeżdża w teren!

7 dni temu

Volkswagen Transporter T3 świętuje w tym roku 45. urodziny. Na przestrzeni ponad 12 lat produkcji doczekał się różnych wersji: Multivan, Caravelle, California… ale jedną z najbardziej charakterystycznych i niepowtarzalnych była wersja z napędem 4x4 – T3 Syncro.

Syncro został wprowadzony na rynek w roku 1985. Był tak naprawdę pierwszym seryjnie produkowanym Transporterem z tego typu napędem, choć już dziesięć lat wcześniej Volkswagen Samochody Dostawcze przedstawił i testował jego poprzednika T2 przystosowanego do jazdy w terenie. Jednak T2 z napędem 4x4 do produkcji nie wszedł. Dopiero rozwój gamy wersji modelowych bazującej na T3 (wtedy pojawił się też m.in. Multivan) pozwolił na wdrożenie wersji terenowej, czyli właśnie Syncro. "Napęd na wszystkie koła, który wyznacza nowe standardy" - tak Transportera Syncro reklamował jego pierwszy katalog.

Wkrótce okazało się bowiem, że Syncro, produkowany w Austrii przez przedsiębiorstwo Steyr Puch, pozostawia wielu ówczesnych konkurentów w tyle. Austriacka firma miała bowiem wieloletnie doświadczenie w budowie pojazdów terenowych. W przeciwieństwie do pierwszych nieśmiałych kroków związanych z T2, nowy napęd na cztery koła podążał za nowoczesnym trendem. Technologia napędu była wygodna i ledwo zauważalna podczas codziennego użytkowania – napęd na cztery koła był stały, a nie załączany. W kolejnych latach wywarł trwałe wrażenie na globtroterach i scenie off-roadowej.

Pierwsze egzemplarze Syncro, w 1985, opuszczały fabrykę z benzynowymi silnikami 1,9 l o mocy 78 KM oraz turbodieslami 1,6 l o mocy 70 KM. Dla miłośników off-roadu z bardziej ekstremalnym zacięciem, Volkswagen Samochody Dostawcze i Steyer wyprodukowały dodatkowo legendarny już wariant Syncro z 16-calowymi kołami. Różnił się on od standardowego Syncro modyfikacjami układu jezdnego i nadwozia, większymi hamulcami i standardową blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Volkswagen Samochody Dostawcze, by pokazać całemu światu niezawodność i terenowe możliwości T3 Syncro, jeszcze w roku 1985 zorganizował wielką wyprawę Syncro dookoła świata. Austriacki duet kierowców Gerhard Plattner i Rudi Lins odwiedził wszystkie pięć kontynentów w zaledwie 51 dni i w fascynujący sposób pokazał, do czego zdolny jest Syncro.

Historia T3 Syncro zakończyła się w roku 1990, wraz wejściem na rynek następcy, Transportera T4. T4 był oczywiście również oferowany w wersji 4x4, również pod nazwą Syncro, lecz nie powtórzył już sukcesu swojego poprzednika. Dopiero generacja T5 z roku 2003, wyposażona już w inne rozwiązanie techniczne zapewniające dystrybucję mocy na obie osie – sprzęgło Haldex, odbudowała pozycję modelu. Od tego momentu każdy mikrobus marki Volkswagen Samochody Dostawcze z napędem na cztery koła nosił już jednak nazwę 4MOTION.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/wltp.html  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Z uwagi na ograniczenia parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany,  przedstawione kolory mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23 %), chyba, że zaznaczono inaczej. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Nie wszystkie obręcze/opony są dostępne w momencie konfiguracji. Niektóre obręcze/opony są oferowane w limitowanej ilości lub mogą nie być dostępne w momencie zakupu. Prosimy zapytać Dealera o dostępność obręczy/opon i sprawdzić, czy skonfigurowany przez Państwa samochód posiada wybrane wyposażenie dodatkowe. Ze względów logistycznych i technologicznych zamówienie opon ściśle określonego producenta jest niemożliwe. Informacje o etykiecie UE opon dostępne u Partnerów marki Volkswagen Samochody Dostawcze oraz na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/serwis-i-akcesoria/czesci-i-akcesoria/kola-i-opony/informacje-o-oponach.html 
Dla Craftera 50 o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5t parametry zużycia paliwa i emisji CO2 zostały określone zgodnie z procedurą NEDC i wynoszą w zależności od wariantu i wersji: zużycie paliwa od 9,3 l/100 km do 9,4 l/100 km, emisja CO2 - od 244 g/km do 247 g/km. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen Samochody Dostawcze są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.vwdostawcze.pl/pl/uslugi-i-serwis/wazne-informacje-dla-klientow/recykling-pojazdow-wycofanych-z-eksploatacji.html 
*5 letnim pakietem przeglądów serwisowych w standardzie objęte są tylko samochody z ceną z roku produkcji 2024, wyprodukowane w 2024 roku, limit przebiegu 50 000 km z możliwością rozszerzenia pakietu za dodatkową opłatą. Możliwe rozszerzenia limitu do 100 000 km za dopłatą 5000 zł netto (6150 zł brutto); 150 000 km za dopłatą 9000 zł netto (11 070 zł brutto); 200 000 km za dopłatą 13 000 zł netto (15 990 zł brutto); 250 000 km za dopłatą 19 000 zł netto (23 370 zł brutto). Podane ceny obowiązują dla wszystkich modeli marki Volkswagen Samochody Dostawcze, z wyłączeniem modelu ID. Buzz. Oferta dla modelu ID. Buzz to 3 letni pakiet przeglądów z limitem 90 000 km w standardzie. Możliwe rozszerzenie pakietu do 5 lat z limitem 150 000 km za dopłatą 1500 zł netto (1845 zł brutto).
*Warunki rabatowe na modele elektryczne marki Volkswagen Samochody Dostawcze: https://www.vwdostawcze.pl/pl/swiat-volkswagena/oferta-dla-samochodow-elektrycznych.html