45. urodziny Volkswagena T3: Multivan – realizacja marzeń o samochodzie uniwersalnym
W roku 1979 Volkswagen Samochody Dostawcze zaprezentował i rozpoczął produkcję modelu T3. W tym roku świętujemy więc jego 45. urodziny. Jego kanciasta, charakterystyczna sylwetka i różne z biegiem lat wersje modelowe, zdominowały myślenie o samochodach dostawczych lat ’80 XX wieku.
A jak narodził się pomysł na Multivana? Na początku lat ’80 XX w. eksperci zajmujący się w Volkswagen Samochody Dostawcze sprzedażą i marketingiem zauważyli, że T3 był często wykorzystywany przez klientów spoza świata biznesu, którzy zaczęli go traktować jako wielozadaniowe auto codziennego użytku. Doprowadziło to do tego, że wiele rodzin albo osób spędzających dużo czasu na świeżym powietrzu – wędkarzy, górskich wspinaczy, a w USA również surferów, zastąpiło swoje często tylko nieco krótsze, ale wewnątrz zawsze znacznie mniejsze samochody osobowe na T3, który to model postrzegali jako wszechstronny i bardziej idący z duchem czasu i mody.
Na przełomie lat 70. i 80. XX w. entuzjaści biwakowania mogli co prawda od razu wybrać gotowego, kompaktowego kampera T3 "Joker" budowanego wtedy przez firmę Westfalia albo skorzystać z modułowej gamy sprzętów "Mosaic Joker" aby wyposażyć zwykłego T3 w elementy kampera, takie jak szafki i rozkładane łóżko, teraz jednak zdefiniowano dodatkowy cel: opracowanie konfiguracji samochodu osobowego, który byłby zarówno nowoczesny, jak i odpowiedni do codziennego użytku. Volkswagen Samochody Dostawcze i Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu. Wybrano warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jedną pojedynczą kanapą i lodówką. Tak narodził się Multivan.
Multivan T3 zyskał swój kultowy status przede wszystkim przez całą serię specjalnych edycji modelu. Najpierw, w 1988 roku, zadebiutował Multivan "Magnum" z podwójnymi reflektorami i masywnymi zderzakami. Następnie w 1989 r. pojawiły się wersje "Blue Star" i "White Star", nazwane tak od kolorów nadwozia. Ich specyfikacja obejmowała sportowe zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały zaadaptowane z wersji "Magnum". Wszystkie trzy modele pokazały, że MPV opracowany na bazie vana może być naprawdę sportowy, ekskluzywny i fajny.
Era Multivana T3 zakończyła się w roku 1990 roku, kiedy ostatni jego egzemplarz wyjechał z fabryki w Hanoverze. Ale czy na pewno? W 1992 roku, dwa lata po premierze jego następcy, Multivana T4, Volkswagen Samochody Dostawcze postanowił zaskoczyć fanów krótką serią Multivan T3 „Limited Last Edition”. Ekskluzywna seria 2500 sztuk wyprzedała się w mgnieniu oka. Łączna produkcja Multivana T3 zamknęła się liczbą 45 000 egzemplarzy.