Elektryczny kombivan, czyli małe
auto dostawcze na prąd w firmie
Auta z silnikiem elektrycznym stają się coraz powszechniejsze w firmach. Zarządzający flotą zdają sobie sprawę z dobrego połączenia ich ładowności z napędem umożliwiającym dynamiczną i bezemisyjną jazdę w mieście. Nie bez znaczenia są też ułatwienia dla „elektryków” na ulicach polskich aglomeracji, jak choćby możliwość bezpłatnego parkowania w obszarze płatnych stref parkowania czy jazdy buspasami. Bezemisyjne samochody użytkowe posiada już wiele film z branży dostaw ostatniej mili, m.in. InPost, DHL czy DPD, a także firmy produkcyjno-usługowe np. Hilti. Część przedsiębiorców jednak wciąż zastanawia się czy elektryczny kombivan to rozwiązanie dla nich? Sprawdźmy.
Volkswagen Samochody Dostawcze proponuje przedsiębiorcom w pełni elektrycznego kombivana: Volkswagena ID. Buzz. Na rynku dostępne są dwie wersje ID. Buzz: jedna osobowa, idealna dla rodziny lub dla firmy, która przewozi swoich pracowników w różne miejsca oraz druga, czyli Cargo – miejski samochód dostawczy. Za ich napęd odpowiada silnik elektryczny i pojemny akumulator.
Elektryczny kombivan – ID. Buzz
ID. Buzz w wersji osobowej to auto wielozadaniowe, które doskonale sprawdzi się w czasie wypoczynku, jak i do zastosowań biznesowych, a to za sprawą sporej ładowności. Z tyłu zamontowano 3-miejscową przesuwaną kanapę, której oparcie można złożyć. Za nią mieści się – przy pięciu osobach na pokładzie – 1121-litrowa przestrzeń ładunkowa. Jeżeli siedzenia w drugim rzędzie zostaną złożone, pojemność bagażowa zwiększy się do 2205 litrów. W wyposażeniu standardowym znalazło się dwoje praktycznych drzwi przesuwnych.
Wraz z ID. Buzz Cargo na rynku pojawił się jeden z najnowocześniejszych vanów na świecie. Standardowo oferowany jest z trzema miejscami w kabinie: fotelem kierowcy i dwumiejscową kanapą. Za nimi znajduje się zamontowana na stałe przegroda oddzielająca przestrzeń ładunkową, opcjonalnie wyposażona w okno i/lub otwór, przez który można ładować przedmioty. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi 3900 litrów i wystarcza na umieszczenie tu dwóch europalet. Model ID. Buzz Cargo jest wyposażony w szeroko otwieraną klapę tylną i drzwi przesuwne po stronie pasażera.
Serce ID. Buzz – silnik elektryczny
ID. Buzz to doskonałe, wielofunkcyjne narzędzie. Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) od razu umożliwia uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego 310 Nm. Rezultatem tego jest bardzo dynamiczna reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Umieszczenie akumulatora o pojemności 77 kWh netto głęboko w podłodze pojazdu, powoduje obniżenie środka ciężkości i – pomimo podniesionego nadwozia – zmniejszenie kołysania bocznego do minimum. Ciężar w pojeździe jest rozłożony centralnie, co gwarantuje neutralne prowadzenie. Z uwagi na duże nadkola, promień skrętu jest mały i wynosi tylko 11,1 m. Wszystko to sprawia, że ID. Buzz idealnie się sprawdzi również podczas jazdy w mieście i parkowania na zatłoczonych ulicach.
ID. Buzz w trasie - ładowanie
W trybie jazdy mieszanej zasięg ID. Buzz wynosi nawet 423 km, a zasięg ID. Buzz Cargo do 425 km. Akumulator można ładować w domu, w pracy lub w publicznych punktach ładowania prądem zmiennym AC z mocą 11 kW. W stacjach szybkiego ładowania prądem stałym DC ładowanie (od 5 do 80 proc.) trwa 30 minut.
Jazda w mieście i poza nim – wsparcie kierowcy
Na życzenie dostępne są nowe systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystent podróży Travel Assist, korzystający z danych rozproszonych i wspomaganie zmiany pasa ruchu. Nowością jest także asystent parkowania Park Assist Plus z funkcją pamięci, który zadba o automatyczne manewrowanie do domowego garażu, wiaty czy na miejsce firmowego parkingu. Wiele systemów wspomagania kierowcy przewidziano już w wyposażeniu standardowym, na przykład interaktywny system Car2X (ostrzega o zagrożeniach w najbliższym otoczeniu pojazdu) oraz system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist, odpowiadający za monitoring ruchu pieszych i rowerzystów (autonomiczne hamowanie awaryjne). Jednostki sterujące ID. Buzz wyjeżdżają z fabryki wyposażone w najnowsze oprogramowanie Volkswagena. W razie potrzeby można je łatwo zaktualizować bezprzewodowo, bez konieczności odwiedzania warsztatu.
W ID. Buzz w pełni wykorzystano także technologię diodową. Opcjonalnym wyposażeniem oferowanym w ID. Buzz są reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT, które interaktywnie oświetlają jezdnię i zbliżające się zakręty.
Jazda buzz ograniczeń!
Okazuje się, że elektryczny kombivan marki Volkswagen to połączenie praktyczności, stylu i rozwiązań „szytych na miarę” swojego użytkownika. Przedsiębiorcy docenią sporą ładowność, która ułatwi im codzienne zadania. Dodatkowo sprawdzony napęd, pozwoli elektrycznemu sercu pojazdu na optymalną pracę. Ułatwienia dla pojazdów z silnikiem elektrycznym sprawią, że jazda w mieście i parkowanie będą dziecinnie proste, a to za sprawą regulacji, zapewniającym bezemisyjnym modelom preferencyjne zasady w ruchu drogowym.