Droga w kierunku zieleni
Czyli jak zmieniają się korporacje
Zmiany i innowacje sposobem na powstrzymanie katastrofy ekologicznej
Organizacje zajmujące się pomocą humanitarną i ochroną środowiska alarmują, że niedługo zacznie brakować wody pitnej. Według szacunków World Health Organization, do 2025 r. połowa światowej populacji będzie żyła na obszarach dotkniętych niedoborem wody. Drugim problemem, z którym zmaga się nasze środowisko jest nadmierna emisja szkodliwych cząstek oraz dwutlenku węgla do atmosfery, wpływające na zmiany klimatyczne na Ziemi. Do tego należy dodać nieustanną produkcję i generowanie ogromnej ilości odpadów, których nie można w prosty sposób zutylizować, a które trafiają do lasów, mórz i oceanów. Czas na działanie na rzecz naszej planety jest właśnie teraz! Aby uniknąć katastrofy ekologicznej, największe firmy wprowadzają zmiany i innowacje. Czy uda im się wymazać swój „ślad węglowy”?
IKEA
IKEA jest jedną z najbardziej znanych światowych marek w segmencie wyposażenia wnętrz. Od lat daje się poznać klientom jako firma świadoma społecznie, która działa na rzecz sprytnego wykorzystywania przestrzeni i dostępnych surowców, aby zoptymalizować funkcjonalność i zagospodarowanie powierzchni. Nic więc dziwnego, że zarząd postawił ambitne cele i sukcesywnie wdraża w życie kolejne założenia.
Przede wszystkim IKEA planuje wykorzystywać więcej materiałów z surowców wtórnych oraz takich, które można użyć ponownie, zamiast wyrzucać. Jednocześnie planowane są zmiany sposobu projektowania produktów, aby wydłużyć okres ich eksploatacji. Od czterech lat bawełna wykorzystywana przy produkcji tekstyliów pochodzi z recyklingu lub miejsc, w których podczas produkcji zużywa się mniej wody, nawozów sztucznych i pestycydów. W zakresie tworzenia mebli celem jest, by od 2020 roku całość wykorzystywanego drewna pozyskiwać w bardziej odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Z kolei do 2030 r. wszystkie nowe produkty mają być projektowane z wykorzystaniem wyłącznie materiałów odnawialnych i pozyskanych z recyklingu oraz w oparciu o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
IKEA dużą wagę przykłada do pozyskiwania energii, od 2010 roku inwestując w lądowe farmy wiatrowe oraz instalacje fotowoltaiczne. W 2020 firma planuje wytwarzać tyle energii odnawialnej, ile sama zużywa (dziś produkuje 73% energii potrzebnej dla całej swojej światowej produkcji). Co więcej, ten cel został już osiągnięty w naszym kraju. Jak poinformował Mariusz Podgórski, kierownik ds. energii i klimatu w IKEA: „Turbiny wiatrowe będące własnością IKEA produkują więcej energii elektrycznej niż zużywamy w Polsce na potrzeby własne, zarówno jeśli chodzi o sklepy jak i fabryki IKEA. IKEA produkuje więcej, niż potrzebuje. Ta energia trafia do sieci przesyłowej, do spółek obrotu, które sprzedają ją dalej”.
Ponadto do końca 2019 roku, z asortymentu wycofane zostaną plastikowe produkty jednorazowego użytku, a w restauracji i bistro IKEA nie znajdziemy już jednorazowych plastikowych talerzyków, kubeczków i słomek.
Adidas
Kiedy widzimy buty czy bluzę z „trzema paskami” – skojarzenie jest jednoznaczne. To produkty marki Adidas. Niemiecka spółka tworzy obuwie i odzież sportową, które są znane i noszone przez profesjonalistów i amatorów aktywności na całym świecie.
W rozpoczętym 11 lat temu programie „Zielona Firma”, przedsiębiorstwo dąży do zmniejszenia zużycia wody o 35%. Plany obejmują też zwiększenie wykorzystania poliestru z recyklingu, pozyskanie lepszej jakości bawełny oraz rozszerzenie bezwodnego farbowania materiałów. W 2020 roku Adidas chce przyjąć ograniczoną listę substancji wykorzystywanych przy produkcji, wycofać niebezpieczne środki chemiczne i wskazać środki, które są neutralne dla otoczenia. Jednocześnie firma regularnie kontroluje zawartość ścieków w zakładach własnych oraz u strategicznych dostawców. Wyniki tych badań mają być ogólnodostępne.
Producent nieustannie pracuje nad innowacyjnymi technologiami. Do produktów tworzonych techniką „Low Waste” nie wykorzystuje się tworzyw sztucznych, stworzonych na bazie oleju. Technika „DryDye” oznacza, że poliester był barwiony bez użycia wody, z wykorzystaniem 50% mniej środków chemicznych i 50% mniej energii. Farba jest wtedy wstrzykiwana do tkaniny za pomocą sprężonego dwutlenku węgla, który po oddzieleniu od barwnika może wrócić do obiegu, aby powtórzyć proces nadawania koloru. Firma stworzyła też buty FUTURECRAFT.LOOP, które można poddać 100% recyklingowi, a także obuwie z cholewką wykonaną z całkowicie biodegradowalnego włókna Biosteel®.
Część środków budżetowych marki trafia do funduszu greenENERGY, który przeznaczany jest na przyspieszenie projektów uwzględniających alternatywne źródła pozyskiwania energii i redukcję emisji CO2. W latach 2012–2014 firma zanotowała spadek bezwzględnej emisji o około 16%. W zakresie dostaw Adidas współpracuje tylko z firmami spełniającymi normę środowiskową ISO 14001 i wysyła większość ładunków drogą morską.
Volkswagen
Segment najczęściej brany „pod lupę” ekspertów od ekologii to jednak przemysł samochodowy. Koncern Volkswagen z wyprzedzeniem był gotowy na wejście w życie unijnych dyrektyw, dotyczących możliwości recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji. Oznacza to, że co najmniej 85% materiałów, wchodzących w skład masy samochodu musi być zdatne do powtórnego użycia, a 10% do ponownego wykorzystania energetycznego.
Ponadto do 2025 roku Grupa zamierza zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych emitowanych przez samochody osobowe i lekkie użytkowe w całym okresie ich życia o 30% w porównaniu z rokiem 2015. W tym samym czasie redukcji mają ulec zewnętrzne czynniki środowiskowe związane z produkcją (dwutlenek węgla, energia, woda, odpady i lotne związki organiczne) – dokładnie o 45 procent na samochód w porównaniu z rokiem 2010. VW stawia też na elektromobilność.
Po upływie kolejnych sześciu lat – zależnie od rozwoju sytuacji na rynku – koncern zamierza produkować i sprzedawać każdego roku do trzech milionów aut z napędem wyłącznie elektrycznym. Z kolei w połowie XXI w. przedsiębiorstwo ma się stać neutralne pod względem emisji CO2.
Realne działania ekologiczne podejmują też poszczególne marki Grupy Volkswagen. W 2019 roku SEAT ogłosił cztery z sześciu elektrycznych modeli samochodów, które zamierza wprowadzić na rynek do 2021 roku. Są to SEAT Mii electric, SEAT el-Born, SEAT Tarraco FR PHEV, czyli hybrydowy SUV typu plug-in i CUPRA Tavascan. Ponadto marka konsekwentnie obniża zużycie wody i energii, redukuje koncentrację lotnych związków organicznych, ilość odpadów oraz emisję dwutlenku węgla. Do 2018 roku, w ramach strategii PQT (Production, Quality, Team), wpływ procesów produkcyjnych na środowisko spadł o 25%.
Marka Volkswagen już wkrótce rozpocznie sprzedaż w pełni elektrycznego modelu samochodu kompaktowego Volkswagen I.D., a Volkswagen Samochody Dostawcze ma już w swej ofercie w pełni elektrycznego Volkswagena e-Craftera.
ŠKODA nawiązała współpracę z firmą, która przetwarza i wykorzystuje do 100% materiału z recyklingu zużytych opon. Surowce wykorzystywane są ponownie m.in. na placach zabaw, przy wygłoszeniach tramwajowych torowisk czy budowie dróg.
Z kolei Audi wraz z koncernem E.ON zbudowało największą w Europie instalację fotowoltaiczną zamontowana na dachu budynku. Na dwóch centrach logistycznych fabryki Audi w węgierskim Győr znalazło się w sumie 160 tysięcy m2 paneli, pozwalających na pobieranie energii słonecznej. Zapewni to wydajność na poziomie 9,5 gigawatogodzin (GWh) elektryczności rocznie. Niedawno ogłoszono także, że blachy aluminiowe wykorzystywane do produkcji obudów akumulatorów elektrycznego Audi e-tron są teraz wytwarzane w sposób odpowiedzialny: od wydobycia boksytów aż po produkt końcowy.
Zieleń = mało popularny kolor?
Choć wiele marek poważnie podchodzi do kwestii ochrony środowiska, analizy wskazują, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z wpływu ich firm na radykalne zmiany klimatyczne. Jak wynika z pierwszego Badania Świadomości Klimatycznej Spółek, aż 46% spółek giełdowych w Polsce nie wskazywało w swoich sprawozdaniach działań związanych z ograniczeniem emisji CO2. Badanie przeprowadziła Fundacja Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas Polska Sp. z o.o.
Po analizach raportów rocznych wszystkich polskich spółek giełdowych podlegających obowiązkowi ujawniania informacji niefinansowych za rok 2017 i 2018, okazało się, że „świadomość wzajemnego wpływu spółek i kryzysu klimatycznego jest wśród największych w Polsce spółek na bardzo niskim poziomie” – mówił Piotr Biernacki, prezes zarządu Fundacji Standardów Raportowania. W ratowaniu Ziemi nadal jest więc sporo do zrobienia, zarówno w zakresie realnych działań, jak i zwykłej społecznej świadomości.
Literatura:
Audi i firma Hydro angażują się wspólnie w wykorzystywanie wyłącznie zrównoważonego środowiskowo aluminium [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.audi.pl/pl/web/pl/swiat-audi/aktualnosci/2019/08/layer/audi-siega-po-zrownowazone-srodowiskowo-aluminium.html
(dostęp: 24.09.2019).
Drinking water [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/drinking-water
(dostęp: 24.09.2019).
Elektryczna ofensywa na targach IAA [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.seat.pl/o-nas/aktualnosci/firma/seat-zapowiada-elektryczna-ofensywe-na-targach-iaa.html
(dostęp: 24.09.2019).
Environmental approach [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.adidas-group.com/en/sustainability/compliance/environmental-approach/#/umgang-mit-dem-klimawandel/
(dostęp: 24.09.2019).
Go to zero [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.vw-group.pl/pl/koncern-volkswagen
(dostęp: 24.09.2019).
Green Ranking 2017 [online].
Dostępny w Internecie:
www.newsweek.com/green-rankings-2017-18/
(dostęp: 24.09.2019).
Gwarantowana możliwość rycyklingu samochodów [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.vw-group.pl/pl/volkswagen-group-polska
(dostęp: 24.09.2019).
Najbardziej ekologiczne marki na świecie [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.forbes.pl/csr/najbardziej-ekologiczne-marki-na-swiecie/0gtbk06
(dostęp: 24.09.2019).
Sawicki B. Podgórski: IKEA w Polsce ma więcej zielonej energii niż zużywa (ROZMOWA) [online].
Dostępny w Internecie:
https://biznesalert.pl/ikea-oze-gospodarka-o-obiegu-zamknietym/
(dostęp: 24.09.2019).
SEAT wyróżniony nagrodą „Fabryka Roku” [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.seat.pl/o-nas/aktualnosci/samochody/ecomotive-skuteczna-strategia-fabryki-seata.html
(dostęp: 24.09.2019).
Rosik P. Świadomość klimatyczna spółek z GPW jest dramatycznie niska. Pozytywnym liderem jest Wielton - wynika z analizy SEG [online].
Dostępny w Internecie:
https://strefainwestorow.pl/artykuly/analizy/20190912/spolki-swiadome-klimatycznie-gpw
(dostęp: 24.09.2019).
Wspólnie możemy stworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.ikea.com/pl/pl/this-is-ikea/about-ikea/sustainable-ikea-pub0b61e238
(dostęp: 24.09.2019).
Wyniki badania świadomości klimatycznej spółek giełdowych [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.bureauveritas.pl/newsroom/wyniki-badania-swiadomosci-klimatycznej-spolek-gieldowych-0
(dostęp: 24.09.2019).
Zielona energia dla Audi Hungaria [online].
Dostępny w Internecie:
http://www.audi.press-bank.pl/artykul,33534,zielona_energia_dla_audi_hungaria__system_fotowoltaiczny_na_powierzchni_160_tysiecy_metrow_kwadratowych
(dostęp: 24.09.2019).
Zrównoważony rozwój [online].
Dostępny w Internecie:
https://www.skoda-auto.pl/swiat-skody/srodowisko-rozszerzona-odpowiedzialnosc
(dostęp: 24.09.2019).