Program Mój Elektryk

Dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego - ile możesz zyskać z programem
"Mój elektryk"? 

„Mój elektryk” to program dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych, którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez obniżenie zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Wniosek o dotację mogą złożyć zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy oraz inne podmioty. Projekt dotyczy wyłącznie zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e. Ze względu na obowiązujące przepisy, z ulg nie skorzystają zatem potencjalni nabywcy hybryd.

Dofinansowanie dla osób fizycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wsparcie zakupów elektryków przez osoby fizyczne przeznaczył łącznie do 100 000 000 zł. Dofinansowanie mogą otrzymać osoby planujące zakup nowego pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1, czyli do przewozu osób, mającego nie więcej niż osiem miejsc prócz siedzenia kierowcy. Samochód nie powinien być zarejestrowany przed zakupem. Na wsparcie mogą jednak liczyć także właściciele aut, które zostały już zakupione i zarejestrowane przez dealera, importera czy firmę leasingową, ale nie przekroczyły 50 km przebiegu. Właściciel może wystąpić o dotację nie większą niż 18 750 zł lub nie większą niż 27 000 zł w przypadku osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny (w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j.: Dz. U. 2020, poz. 1348,  z późn. zm.)). Warto także pamiętać, że cena zakupu takiego pojazdu nie może być wyższa niż 225 000 zł (nie dotyczy osoby fizycznej posiadającej kartę dużej rodziny).

Mój elektryk" - wsparcie dla przedsiębiorców

Program „Mój elektryk” przewiduje też wsparcie dla przedsiębiorców, którzy planują zakup lub leasing pojazdu elektrycznego. Chodzi o fabrycznie nowe modele z kategorii M1, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e oraz L7e, które nie były przed zakupem zarejestrowane lub pojazdy, zakupione i zarejestrowane przez dealera, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.

M1 to pojazd do przewozu osób, mający nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy.

N1 został zaprojektowany i wykonany do przewozu ładunków, a jego maksymalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. 

Kategoria L oznacza pojazdy dwukołowe lub trójkołowe oraz niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:

  1. kategoria L1e – motorowery dwukołowe;
  2. kategoria L2e – motorowery trójkołowe;
  3. kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka;
  4. kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem;
  5. kategoria L5e – motocykle trójkołowe;
  6. kategoria L6e – czterokołowce lekkie;
  7. kategoria L7e – czterokołowce.

Dla chętnych na kupno samochodu z kategorii M1 przewidziano dotację w wysokości nie większej niż 18 750 zł lub w wysokości nie większej niż 27 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km. Koszt zakupu nie może jednak przekroczyć 225 000 zł. 

Nabywcy pojazdów zeroemisyjnych kategorii N1 mogą liczyć na wsparcie do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 000 zł lub dotację do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 000 zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km.

Finansowanie otrzymają też nowi właściciele pojazdów kategorii L1e-L7e, pod warunkiem, że wyniesie ono do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.

Wnioski o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego w formie dotacji można składać do 30 września 2025 r. lub nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. 

Wniosek o dotację i co dalej?

Cały proces przyznawania dotacji jest prowadzony online, przy minimum formalności. A zatem po pozytywnej ocenie wniosku przez NFOŚiGW podpisany elektronicznie dokument stanie się umową. Pozwala to na bardziej sprawną wypłatę środków. 

Jeśli potencjalny nabywca nie ma wystarczającej ilości środków, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopuszcza możliwość finansowania zakupu poprzez kredyt. Warunki i zasady udzielania takich kredytów określają banki, zgodnie ze swoją polityką.

Każdy pojazd zeroemisyjny zakupiony w ramach programu „Mój elektryk” obowiązkowo powinien być oznaczony specjalną naklejką, według zasad, które reguluje umowa między funduszem a wnioskodawcą.